1

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «Προνόη» του Δήμου Κηφισιάς – ΟΚΑΝΑ, και η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού» σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας μέσω των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας, πραγματοποίησαν ενημερωτική ημερίδα την Πέμπτη 19.02.2015 με θέμα: «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο» στο πλαίσιο του Προγράμματος «Κοινωνικό Σχολείο» του Υπουργείου Παιδείας.
Ο συντονισμός της ημερίδας έγινε από την Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου κ. Μακαρώνη Σωτηρία, Ψυχολόγο Υγείας MSc-Ψυχοθεραπεύτρια η οποία εκπροσωπώντας την Επιστημονική Ομάδα που αποτελείται από, την κ. Διονυσία Γιαννοπούλου – Κοινωνική Λειτουργό – Αν.Επιστημονικά Υπεύθυνη, κ. Βασιλική Αλεξάκη- Κοινωνική Λειτουργό – Επιστημονικό Στέλεχος Πρόληψης, κ. Αρχοντούλα Αλεξάκη-Αναστασοπούλου – Κοινωνική Λειτουργός – Επιστημονικό Στέλεχος Πρόληψης, παρουσίασε τα προγράμματα του ΚΠ «ΠΡΟΝΟΗ» για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Στην ημερίδα απεύθυναν χαιρετισμό ο Δήμαρχος Κηφισιάς, Γεώργιος Θ. Θωμάκος, η Πρόεδρος του Κέντρου Πρόληψης «Προνόη» κα Αγγελική Τριανταφύλλου-Πιτίδη, Αν. Καθηγήτρια Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, η κα Άρτεμις Τσίτσικα, Επίκ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβική Ιατρικής, Επιστημονική Υπεύθυνος Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), Β’ Παιδιατρικής Κλινικής Νοσοκομείου Παίδων Π & Α. Κυριακού και η κα Ευαγγελία Φρυδά, Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας συζητήθηκαν τα εξής θέματα:
1. Έφηβοι και Διαδίκτυο
2. Αγωγή Υγείας στο Σχολείο & στην Οικογένεια για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Η κα Τζαβέλα, Ψυχολόγος ΜSc. Σύμβουλος εφήβων και γονέων- Θεραπεύτρια Συμπεριφοράς και επιστημονικός συνεργάτης της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), έκανε την έναρξη των εισηγήσεων παρουσιάζοντας ορισμένα από τα πιο σημαντικά ευρήματα της ευρωπαϊκής έρευνας EU-NET «Διαδίκτυο. Και Συμπεριφορές Εξάρτησης. Από τη έρευνα πρόεκυψε ότι η ανάγκη να είναι οι έφηβοι μονίμως on line δεν αποτελεί απαραιτήτως πρόβλημα αρκεί να μπορεί ο έφηβος να αναπτύσσει λειτουργικές στρατηγικές διαχείρισης: δηλαδή να προσπαθεί να εξισορροπήσει τις οι διαδικτυακές και εξω-διαδικτυακές δραστηριότητες, να έχει αυτοέλεγχο, να τηρεί προτεραιότητες και να
αναζήτα και ασχολίες εκτός διαδικτύου.
Σύμφωνα με την ομιλία της κα Σιαφαρίκα, Υπεύθυνης Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας, Υποψήφια Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ, τα πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα από μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί στην χώρα μας δείχνουν ότι η ηλικία έναρξης της χρήσης του διαδικτύου ολοένα και μειώνεται. Στη σημερινή εποχή μπορεί κανείς να έχει πολύ εύκολη πρόσβαση στο διαδίκτυο, γεγονός το οποίο μπορεί να αποβεί επικίνδυνο για τα παιδιά καθώς έρχονται συχνά σε επαφή με ακατάλληλο για την ηλικία τους περιεχόμενο.
Ιδιαίτερη έμφαση λοιπόν δόθηκε στην ορθή ενημέρωση τόσο των ίδιων των γονέων όσο και των παιδιών για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου και την αναγκαιότητα να κερδίσουν οι γονείς την εμπιστοσύνη των παιδιών τους και στο «διαδικτυακό κόσμο». Εξίσου σημαντικό ρόλο έχει και το σχολικό περιβάλλον και οι εκπαιδευτικοί.
Μέσα από τον εύστοχο σχολιασμό της καθηγήτριας κα Τσίτσικα και την ενεργό συμμετοχή των γονέων με αγωνιώδη ερωτήματα δημιουργήθηκε ένας γόνιμος διάλογος, παρουσιάστηκαν καίρια προβλήματα και δόθηκαν λύσεις και απαντήσεις από τις ομιλήτριες.
Μερικές από τις κατευθυντήριες γραμμές-προτάσεις που δόθηκαν ήταν οι παρακάτω:
· Απαγορεύεται η οποιαδήποτε χρήση οθόνης για παιδιά < 3 ετών
· Η καθημερινή έκθεση σε οθόνη-screentime (ηλεκτρονικός υπολογιστής και τηλεόραση) καλό είναι να περιορίζεται στις 2 ώρες ημερησίως, προκειμένου να υπάρχει ισορροπία με τις άλλες δραστηριότητες του παιδιού ή του εφήβου, τη μελέτη και την κοινωνική του ανάπτυξη (οικογενειακές σχέσεις, φιλικές σχέσεις, φλερτ κ.λπ.).
· Τα παραπάνω βέβαια εξατομικεύονται, και ειδικά στην εφηβική ηλικία που ο έφηβος έχει το δικαίωμα της γνώμης του. Τα όρια που θα τεθούν εξαρτώνται από τη συζήτηση που θα κάνουν ο γονέας και ο έφηβος μαζί, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες, επιστημονικά στοιχεία και πληροφορίες.
· Το σχολείο μπορεί να ενθαρρύνει τις θετικές δράσεις, και να ενισχύσει τις άμυνες και την ασφάλεια μέσω διαδραστικών προγραμμάτων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που να παρέχονται όχι μόνο από τους εκπαιδευτικούς αλλά ακόμη και από τους ίδιους τους μαθητές (peer leaders).
Η ημερίδα έκλεισε με ένα αισιόδοξο και ελπιδοφόρο μήνυμα όχι μόνο για την ορθή χρήση του διαδικτύου με σύνεση και συνέπεια, αλλά και με την υπενθύμιση πως το διαδίκτυο, είναι ένα εργαλείο και όπως κάθε εργαλείο χρειάζεται οδηγίες χρήσης. Εάν χρησιμοποιηθεί σωστά, με κριτική σκέψη και σωστές κατευθύνσεις μπορεί να μετατραπεί σε ένα κόσμο πολύτιμης γνώσης και ενημέρωσης.
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να απευθυνθείτε:
· Στο τηλ. 2108082673
· Στο e-mail : info@pronoi.org.gr
· www.pronoi.org.gr

Posted in Γραφείο Τύπου.